“Elles són tontes. Si en veiés una ara, li donaria una patada”. És obvi que davant un comentari així, no podia continuar com si res, i continuar dedicant tots els meus esforços a fer que els nens aprenguessin a escriure “la nena té els cabells arrissats” sense hipersegmentar-ho. No puc jutjar-los per haver-ho dit, entre altres coses perquè desconec l’origen i la intenció d’unes paraules que, a la vegada, no arribo a endevinar amb quin grau de consciència i gravetat s’han processat. Hipòtesis a banda, em preocupa el semblant superb de l’expressió, perquè altres signes m’indiquen que no es tracta d’una situació aïllada. Si a aquest garbuix de sensacions hi afegim el consens per majoria de la resta de companys i gran part de la opinió en els articles que m’han facilitat a l’escola per ajudar-me a comprendre la raó de ser d’una escola que aposta per l’educació segregada, no em queda altre remei que preocupar-me de debò, i procurar que la meva resposta, en la mesura del possible, els sigui, com a mínim, diferent. Segurament és un comentari i prou, que no els avesa irremeiablement a la condició de futurs mascles alfa, però no cal ser gaire llarg de mires per adonar-se que hi ha quelcom que no rutlla. El que sí que és cert és que l’hàbit de no acostumar-los a la vida real pot viciar les seves actituds, i també les nostres, en no esdevenir conscients de la necessitat de capacitar-los davant d’un món del qual l’escola n’és, simplement, pura realitat immersa, que ha de contribuir a fer-los persones crítiques que optin més per l’anàlisi que pel dogma. L'escola diferenciada no és un cau infest de masclisme fins que algú decideix supeditar-hi la mixta, donant a entendre que les aules, allà, són antres libidinosos d'adolescents que es magregen per les cantonades i que gosen tractar el nen i la nena de semblant manera sense atendre als criteris que els diferencien. Trobo que mirar cap a l’altra banda denota, més enllà de debilitat, una vocació pobra: la del que presumeix hipòcritament del que té perquè no és capaç d’admetre que, fer-ho d’una altra manera, més enllà de ser una solució factible, suposaria un esforç que no està disposat a realitzar. Entenc que és més senzill posar damunt la taula informes que certifiquin, o provin de certificar, que uns tendeixen a un comportament lleugerament més alterat en presència d’algunes que, de trobar-se soles, rendirien molt més, en comptes de plantejar quins reptes educatius suposa aquest fet i provar de donar-hi una resposta que ajudi a avançar en matèria pedagògica. En qualsevol cas, si això no els fos possible -ja sigui per incapacitat, ideari o accídia-, caldria elaborar un discurs que, més enllà de la identitat de l'escola, i la de cadascú, no segregués, que no permetés -no, com a mínim, de manera conscient- expressions lapidàries i massa freqüents (“correu com nenes!”, “jugueu a coses de nois: no feu tonteries i aneu a jugar a futbol!”). Això demana, entre tantes altres coses, no enviar les nenes a pentinar nines i fer-los creure que, encara que no els faci gràcia, és allò (i res més) el que han de fer al pati.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada